Al 14 jaar is Feiko vrijwilliger bij het internetcafé in Bedum. Hij heeft al heel wat cliënten begeleid achter de PC en doet dat nog steeds met plezier.
“Na 30 jaar als IT’er bij KPN/PTT gewerkt te hebben was ik in 2009 op zoek naar extra vrijwilligerswerk. Ik was al vrijwilliger bij het zwemmen voor mensen met een beperking. Daar waren ook 6 cliënten van ’s Heeren Loo Opmaat in Bedum bij. Omdat ik wel meer vrijwilligerswerk wilde doen, heb ik me toen aangemeld bij de vrijwilligerscoördinator van ’s Heeren Loo. Ze zochten iemand voor het internetcafé, want dat stond al een tijd stil, omdat de vorige vrijwilliger verhuisd was. Dat zag ik wel zitten.
Op dit moment komen er op donderdagmorgen 2 groepen van 4 cliënten naar het café. In de hoogtijdagen waren dat er wel 24. Toen was ik dan ook meerdere dagdelen bij ’s Heeren Loo. Een aantal vaste bezoekers is overleden. Daarnaast is het vervoer in de gehandicaptenzorg uitgekleed, waardoor cliënten die verder weg wonen, niet meer kunnen komen. Dat is jammer.
Zoveel mogelijk zelf doen
De cliënten doen hier wat zij leuk vinden. Dat is heel verschillend. Sommigen zijn superhandig op de computer en redden zichzelf. Ik heb hier zelfs een poos een cliënt als assistent gehad. Anderen doen karaoke met de koptelefoon op. En weer anderen zijn helemaal afhankelijk van mijn hulp om filmpjes te kunnen kijken of muziek te luisteren. Ik laat de cliënten zoveel mogelijk zelf doen. Ze kunnen me roepen, als ze hulp nodig hebben. En als ze dat niet kunnen, laten ze het wel op een andere manier merken. Zo wordt een cliënt onrustig als er te veel reclame is op YouTube. Dan help ik hem even om de reclame weg te klikken, zodat hij zijn filmpje kan kijken.
Cliënten die kunnen lezen en schrijven, probeer ik ook wat te leren. Bijvoorbeeld hoe ze moeten e-mailen, internetten of Word kunnen gebruiken. Je moet dan goed aanvoelen wat ze al kunnen en wat ze kunnen leren. En veel geduld hebben. Een cliënt redt zich nu prima met een touchscreen. Hij weet precies wat hij wil en zoekt van alles op.
Ik heb van elke cliënt in het internetcafé een A4’tje met een korte beschrijving van waar ik rekening mee moet houden en wie ik kan bellen als er wat is. Dat is fijn. Zo nodig ga ik er ook zelf achteraan. De begeleiders heb ik inmiddels ook goed leren kennen. Ik neem mijn petje af voor hun inzet en hoe ze met de cliënten omgaan. Tijdens het jaarfeest maak ik ook kennis met de familie van de cliënten. Zij komen soms ook langs in het internetcafé.
(tekst gaat verder onder foto)
Regelmatig bijpraten
Met de vrijwilligerscoördinator praat ik regelmatig even bij. En als ik een voorstel heb voor verbetering kan ik altijd binnenlopen bij de regiodirecteur. De ICT ontwikkelt zich voortdurend, daardoor zijn er af en toe vernieuwingen nodig bij het internetcafé. Jaren geleden gingen we met cliënten een dag naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Dat uitje werd gesponsord door KPN. Er waren daar 50 PC’s neergezet, die daarna niet meer gebruikt werden. Ik heb toen aangekaart of we ze konden kopen voor €300,- per stuk. De stichting ‘Vrienden van ’s Heeren Loo’ stelde geld beschikbaar. Zo kwamen we mooi aan 4 goede Pc’s. Ook nu moeten er weer dingen gebeuren: Windows 10 raakt verouderd en de huidige PC’s komen ook al aardig op leeftijd.
Vrijwilliger zijn bij het internetcafé is leuk. En zolang ik dat vind, blijf ik het ook doen. We hebben plezier, lachen veel en ik vind het leuk om mensen wat bij te brengen. Het levert ook nieuwe contacten op. Als ik nu cliënten in het dorp tegenkom, word ik altijd enthousiast begroet met ‘Hé Feiko!’. Dat is toch mooi!”
Iets extra's voor iemand betekenen?
Vrijwilligers hebben een heel belangrijke rol in het netwerk van onze cliënten, soms zijn ze de enige die een cliënt ziet buiten onze medewerkers en zorgverleners. Veelal doen ze iets extra's, zoals wandelen, fietsen, een spelletje of gewoon er zijn. Wil jij net als Feiko iets extra’s betekenen in het leven van mensen met een verstandelijke beperking?